söndag 25 januari 2009

Helg och inget godis


Fredagen var krampig, men S.T var med B till kulturskolan. Det hade gått jättebra i alla fall, med omelett i matlådan. På kvällen kom vi på att vi glömt lille O's simskola igen. Kl 19 på fredagkvällen är man inte så alert...

Det där med att kliva upp kl 8 på lördagen för att steka pannkaka eller omelett är inget man jublar över direkt. Allra minst B som fick väckas ur sin törnrosasömn. Stor kramp vid 10, låg en stund i soffan och dåsade efteråt.

Vi frågade ungarna vad de ville göra. -"Pingvinbadet" eller teater; Trollkarlen från Oz, tyckte B. Vi funderade på bio och den där nya filmen om musen med de enorma öronen. Men popcornen kändes problematiska. Till slut enades vi om att åka till Tekniska muséet och se en film om rymden.

Först skulle vi alla äta hemma. Lille O och jag sprang in på Vivo och smygköpte lördagsgodis och sen skulle vi förbi en ica för att köpa en särskild sorts skinka. Vi kom lagom till filmen 15.40. Den var säkert jätte intressant, men jag har nog inte kapacitet att fylla på min hjärna med den typen av fakta. Efter filmen var det frågetävling och Lille O slog mig. Jag har kanske lite koncentrationssvårigheter...

Kl 16 var det ju dags för B att äta och vi skyndade alla till restaurangen. Även här var omeletten ett bra val. Den håller liksom ihop i ett stycke.

Sen hann vi rusa rakt igenom gruvan och så lajja i en kvart på barnavdelningen. Hela muséet stängde kl 17 så vi var i princip sist ut.
Vi tyckte så synd om B som inte fick ngt lördagsgodis så vi förklarade att han fick köpa en lördagsbok istället. Lille O och jag stod utanför bokaffären och smygåt godis. B valde "Små Einsteins"...

Dagen för min del slutade i soffan. B med hörlurar på, O och P tittade på King Kong. Kvart över nio tror jag klockan var och sen har jag en lucka fram till 01.30. Tur att inte P är lika kvällstrött som jag, utan tar ansvar för att ungar hamnar i säng och ljusen släcks...

För ett och ett halvt år sen fick vi presentkort till Sturebadets brunch, av våra underbara vänner. Vi har dessvärre inte lyckats sno ihop allt med barnvakt och unna oss detta. Men idag! B var hemma hos M.V där M "täckte för köket" på ngt sätt för att inte B skulle utsättas för frestelser. Han hade den lilla kylväskan med sig med köttbullar, amerikansk salladsdressing till lunch och omelett till mellanmål. Lille O släppte vi av hos kusinerna i stan.
Och sen spenderade P och jag dagen hasandes i tofflor och morgonrock. Vi skippade all ansträngning som träning och behandling och bara vaaaaaaaaa! Underbart. Aromarummet blev min favvo. Varmt, mörkt och väldoftande (möjligtvis en aning hårda vilstolar...) Och jätteduschen bredvid poolen! En sån skulle man ha hemma. Ångbastun var grymt skön också.

När B kom hem fick han pannkaka med bebisblåbärspuré och vispgrädde. Klart det mest populära hittills. Han hetsåt och blev riktigt vresig när han inte fick mer. Men det gick över och på det stora hela var han nöjd, lugn och glad. Inga kramper. Är detta resultat!!??

Ny arbetsvecka i morgon. P har en rad punkter på sin att-göra-lista såsom att kontakta assistanssamordnare, fixa vagnen på hjälpmedelscentralen, handla ingredienser och laga mat förstås! Själv ska jag flyga i ottan till HBG så nu är det hög tid att knyta sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar